Audi förnyar sitt partnerskap med Stockholm Open

Anders Boqvist, Audi

Snabba frågor och svar med Anders Boqvist, Brand Manager Audi Stockholm

Det står nu klart att Audi har gått in i nytt partnerskap för Stockholm Open från och med i år. Vi har intervjuat Anders Boqvist, Brand Manager Audi Stockholm gällande turneringen, partnerskapet och hur han ser på SPG Event som ny operatör av den anrika turneringen.

Vad var första tanken när ni hörde att SPG Event tar över driften av Stockholm Open?
Förändring innebär möjligheter, och min bild av SPG som en erfaren och stark spelare inom Stockholms event och nöjesliv gav mig förhoppningar om spännande utvecklingsmöjligheter. Det är ett stort och komplext evenemang som kräver mycket av operatören varför givetvis erfarenhet är en viktig faktor för framgång. Detta tillsammans med nytänkande visar på en potential för årets Stockholm Open.

Ni har varit partner även tidigare år – hur kommer det sig att ni valde att förlänga och dessutom öka engagemanget i turneringen?
För Audi Stockholm är tennis en strategisk sport, där vi är aktiva i flera lokala klubbar i anslutning till våra fem anläggningar i Stockholmsområdet. Vi vill vara en del av arbetet att lyfta fram svensk tennis, både ex. genom vårt engagemang i ungdomsverksamheten SO TOUR, men också genom att vara partner till denna anrika och speciella tävling. På så vis tror vi att vi kan bidra till att lyfta fram och inspirera en ny generation av svenska tennisspelare till toppnivåer.

Vad har partnerskapet med Stockholm Open givit er hittills? 
Vi har i Stockholm Open en bra plattform för att få träffa en stor massa potentiella kunder under fantastiskt trevliga former. Eftersom många av våra kunder redan är tennisintresserade blir det en naturlig mötesplats för våra Audi-kunder, men också en möjlighet för oss att genom ex. VIP-event introducera tennis för kunder som ännu inte upplevt Stockholm Open. Vi ser också mötet med övriga partners som inspirerande och en möjlighet att knyta kontakter för framtida samarbeten.

Kommer ni att lansera eller visa upp någon speciell modell på årets turnering?
Vi har under året flera lanseringar av nya produkter och kan ännu inte avslöja precis vad vi kommer att visa på plats i vår monter. Men för att ge några exempel på lanseringar så släpper vi helt nya Audi A3, e-tron Sportback, A6 e hybrid, vilka ni säkert bland flera andra modeller kommer att finna på Stockholm Open.

Stockholm Open kommer att arbeta väldigt aktivt med hållbarhetsfrågor under 2020 och framöver. Hur kan Audi bidra till att evenemanget på sikt blir ett mer hållbart idrottsevenemang?
Hållbarhet har sedan länge varit ett strategiskt fokus för Audi. Exempelvis är idag vår fabrik där vi producerar vår elbil Audi e-tron helt Co2-neutral. Med Audis övergripande strategi ”Unleash the beauty of sustainable mobility” finner vi som följd flera innovativa lösningar i bilarna för att ex. reducera bränsleförbrukning, uppmana förare till en mer hållbar körstil, och till 2025 kommer klimatavtrycket för den totala vagnparken av Audi att ha minskat med 30%.

Tror du att Audis stora engagemang i dessa frågor kan locka fler företag att vilja bidra till denna vision för ett hållbart Stockholm Open?
Absolut! Precis som för oss är det viktigt för många att hållbarhet genomsyrar allt vi gör, där event inte är undantaget utan snarare tvärt om. Temporära utställningar och arrangemang kräver mycket planering och eftertanke för att vara resurssnåla och för att eliminera engångsprodukter.

Vem skulle du helst se i årets startfält? 
Det vore ju givetvis osannolikt roligt att se Federer innan han slutar, men en förhoppning om en spelare från top5 känns realistisk. Idag ligger ju 2018 års SO-vinnare Tsisipas som rankad 6:a, oerhört roligt! Honom vill vi gärna se igen.